Náutico

PPM marine
New Brazil plant to make Sea Ray, Bayliner boats
By Roger Harris

In a move to take advantage of growing Latin American sales, Brunswick Corp., parent company of Knoxville-based Sea Ray Boats, said Monday it will open a manufacturing plant in Brazil.
Construction of the new plant, which will make Sea Ray and Bayliner sports boats and cruisers, will have no affect on jobs or production at the company's Sea Ray facilities in the Knoxville area, Brunswick spokesman Dan Kubera said.
"Right now Brazil orders are a relatively low number," Kubera said. " The volume is incremental. It's not something that would cause us to adjust the work force in Knoxville."
Two weeks ago Brunswick cut 17 jobs at its Sea Ray plant in Forks of the River Industrial Park in East Knox County as part of a corporate effort to match production to consumer demand. The company, which also has a plant in Vonore, has about 700 employees in the Knoxville area.
The cost to build and equip the 150,000-square-foot plant in the Joinville area of Santa Catarina, Brazil, was not disclosed.
The new plant eventually will employ 150 workers. When operating at full capacity, the plant will produce more than 400 boats a year, the company said.
The Brazil plant is expected to begin production in time for the 2012 summer boating season. A local dealer network there will sell Sea Ray and other Brunswick boat brands to Brazilian consumers.
"With the eighth largest economy in the world, we believe Brazil and its expanding boat market offer us attractive opportunities for growth," Brunswick Chairman and CEO Dustan E. McCoy said in a statement.
Brunswick is building the new plant to be closer to consumers in Brazil and surrounding countries.
"It is this local focus to serving the world's markets that has led to over 40 percent of our 2010 revenues being provided by markets outside the U.S.," McCoy said.
After suffering heavy financial losses and closing several U.S. boat plants, including one in Knoxville, during the Great Recession, Brunswick has seen boat sales bounce back in the past year as domestic and international economies have slowly improved.
Last week, the Lake Forest, Ill.-based company reported a significant increase in its second-quarter profit, driven by increased sales of recreational boats and marine engines.
The company's quarterly profit jumped to $69.3 million, or 75 cents per share, up from $13.7 million, or 15 cents per share, in the second quarter last year.
Brunswick also makes fitness, bowling and billiard equipment.

FONTE: knoxnews


Universidade de Sidney vai estudar mercado náutico brasileiro para estaleiro australiano

Da Redação
Com informações da International Boat Industry

Estudantes da Universidade de Sidney virão ao Brasil em fevereiro de 2012 fazer pesquisas de mercado para o estaleiro australiano Steber International. A empresa foi a única indústria naval selecionada para participar do projeto, e será o primeiro membro do Australian International Marine Export Group (Aimex) autorizado a explorar oportunidades no mercado.

Diretor do estaleiro, Alan Steber diz que o Brasil foi escolhido, porque é um dos países onde o mercado náutico mais cresce no mundo, oferecendo oportunidades para os exportadores da Austrália. A pesquisa se propõe a identificar não só a dinâmica do mercado, mas também a cultura de negócios do Brasil.

Os trabalhos começaram na semana passada, quando os acadêmicos visitaram as instalações de produção do estaleiro Steber em Taree, localidade a 250 quilômetros de Sidney. Os estudantes puderam conhecer o poder competitivo da empresa e sua capacidade financeira para atender as necessidades de implantação de um negócio no Brasil. No final do projeto os alunos terão que apresentar um relatório para avaliação.



Volvo Penta inaugura concessionária em Camboriú, litoral de Santa Catarina


Foto: DivulgaçãoA Euro Motores, concessionária da Volvo Penta Brasil, inaugura hoje, dia 13, uma nova loja em Camboriú, litoral de Santa Catarina. A unidade está localizada no quilômetro 134 da BR 101, sentido Sul.

"Esta revenda já segue o novo conceito de concessionárias Volvo Penta, instaladas em locais de grande fluxo e que destacam todas as linhas de motores para aplicações marítimas e industriais", explica Cristiano Conde, presidente da Volvo Penta Brasil.
A nova filial da Euro Motores possui 340 metros quadrados e um showroom com peças e motores de todas as linhas da marca. A Volvo Penta oferece motores destinados a aplicações industriais, operações marítimas comerciais e para barcos de lazer.
A loja é ampla e confortável e ainda oferece produtos a pronta entrega.
Uma das características da Euro Motores é a sua vocação para venda de motores industriais. Por ficar em uma região portuária, a revendedora tem um grande volume de negócios de motores para guindastes, empilhadeiras e motobombas, por exemplo.
"Este é um modelo de concessionárias da rede Volvo Penta que queremos replicar em outras regiões do país, inclusive com a abertura de novas lojas no interior, com foco maior nos motores da linha industrial", observa Elpidio Narde, gerente de pós-vendas da Volvo Penta.
Estrutura - Toda a rede de concessionárias Volvo Penta está pronta para atender as necessidades específicas de cada cliente e oferecer soluções personalizadas. Um desses diferenciais é o programa de revisão preventiva, o Volvo Penta Plus, que assegura a melhor relação custo-benefício para manter os motores em condições ideais.
"O plano de revisões oferece um pacote de serviços de alta qualidade com preços padronizados, assegurando o melhor atendimento para os clientes durante as revisões de garantia, que podem ser feitas em qualquer parte do território brasileiro", destaca Narde.
A empresa sueca Volvo Penta é uma das principais fabricantes mundiais de motores industriais e marítimos, de lazer, e de trabalho. No Brasil, sua sede está localizada em Curitiba, Paraná.



YachtCenterGroup é a nova representante das lanchas Jeanneau no Brasil

Foto: Divulgação
A YachtCenterGroup do Brasil é a nova representante da Jeanneau-Prestige no País, o famoso estaleiro europeu é responsável pela construção de belos veleiros e lanchas, e o grupo brasileiro será responsável pela linha de lanchas da empresa francesa. O encontro entre o diretor geral da Jeanneau, Jean Paul Chapeleau e o sócio-diretor do YCG, Maurício Barreto marcou o início da parceria.

Maurício Barreto também aproveitou para destacar que o YachtCenterGroup já vai trazer novidades da Jeanneau para o Rio Boat Show 2012 além dos modelos Prestige 40 e Prestige 50S a estrela da linha de lanchas da Jeanneau, a Prestige 60, eleita o "Barco Europeu do Ano de 2010", também vai estar no salão carioca.



Camper & Nicholsons Marinas Bolstering Brazil’s Superyacht Slips


Brazil isn’t a customary spot for megayachts making seasonal rounds, but some owners and crewmembers still enjoy visiting it. Like many popular cruising regions, it has its bustling, vibrant cities and its quiet, low-key anchorages.

Brazil’s profile among the superyacht set is about to get higher, thanks to Camper & Nicholsons Marinas (C&N Marinas). The organization has signed a memorandum of understanding to help grow luxury marinas in the country. And we have exclusive details on the specific locations that will benefit.

The party C&N Marinas is working with is BR Marinas, which has been operating a few marinas in Brazil for some time. It also has more in the planning stages. The goal is to create “C&N Marinas in Brazil,” with each organization achieving key results. C&N Marinas will gain a foothold in and more knowledge of the region. Meanwhile, BR Marinas will gain from C&N Marinas’ international knowledge and marketing abilities. (Some key members of the team are shown here. From left to right, they are Nick Maris, CEO of C&N Marinas; Antonio Carlos Lobato, chairman and founder of BR Marinas; Gabriela Lobato Marins, CEO of BR Marinas; and Klaus Peters, director of new development for BR Marinas.)

After the initial announcement was made last week, we contacted C&N Marinas for further information, as it did not specify where the marinas were located. All sites are around Rio de Janeiro. This includes both the currently operating marinas as well as the ones in development. Two existing BR Marinas properties that can handle large yachts are Marina Verolme and Marina Piratas. Each accommodates 150-footers in the water, with Marina Verolme further able to handle yachts to 100 feet on land. C&N Marinas intends to help expand and improve each facility. For now, both have shops and restaurants, plus dry-stack storage for small boats.

In addition, BR Marinas has two projects in development. The first is Marina Bracuhy, which will accommodate yachts to 100 feet LOA in the water and up to 80 feet on land. It will further feature a hotel and condos. The second project is Marina Porto Buzios, handling yachts to 100 feet in the water; no megayachts will be hauled out of the water. An on-site golf course, hotel, and airport for private planes are in the works, too.

Also as part of the agreement, C&N Marinas and BR Marinas intend to collaborate on a new flagship project. Possible sites are still being identified, with a final decision to be made in a few months. Regardless, C&N Marinas says this marina will also be in the Rio de Janeiro region.

In the meantime, the BR Marinas team is looking forward to the new partnership. Antonio Carlos Lobato says, “Brazil’s continuing economic development has led to an increasing demand for marinas and superyacht facilities. Our customers are also seeking international standards of service. We feel C&N’s unrivalled international experience, and long tradition of excellence, will help us accelerate the delivery of those standards.”

FONTE: MegaYacht News


Bons ventos sopram no Rio

MarinaGloriaEBX
Os ventos parecem que estão mesmo soprando a favor da Cidade Maravilhosa. Além do todo-poderoso Eike Batista investindo pesado na Marina da Glória (veja ilustração acima), há o Projeto Fita Azul, que pretende transformar parte da orla da enseada de Botafogo numa super-marina que engolirá, inclusive, o centenário Iate Clube do Rio (tente achar o clube na ilustração abaixo).

ProjFitaAzul
A apresentação do Fita Azul no Iate do Rio foi um sucesso, já o projeto da nova Marina da Glória está às turras com o Iphan, o Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Aí eu pergunto pros meus botões: como se consegue revitalizar uma área daquele porte sem mexer em nada? E como os sócios do iate ficarão na fita? Como botão não fala, fico sem resposta.

Mas tem mais: deu na Mega Yacht News que a Camper & Nicholsons, uma das maiores administradoras de marinas do mundo, em associação com a BR Marinas (leia-se Marina Verolme e Piratas), já avisou que pretende construir no Brasil uma rede de grandes empreendimentos do tipo, para mega-iates, e que a primeira delas será justamente na região do Rio. E uma delas seria em Bracuhy!?!

Bons ventos, sem dúvida. Eu só espero que eles também ofereçam vagas para micro-iates do porte do MaraCatu.

FONTE: Blog Maracatu


Confira a lista dos dez maiores iates construídos em 2011

Foto: Divulgação
Uma classificação elaborada pela Boat International mostra que os maiores iates produzidos ao longo de 2011 diminuíram de tamanho em relação aos de 2010. Se fossem colocados em fila, os top 10 do ano passado somariam 867 metros, 71 a menos que os do ano anterior. A publicação também aponta a preferência dos proprietários por estaleiros holandeses e alemães.


Foto: Divulgação
O Yas, fabricado pelo estaleiro ADM Shipyards, de Abu Dabi (Emirados Árabes) foi o maior construído no ano passado. Com 141 metros, este antigo navio de guerra foi transformado no sexto maior iate do mundo, com destaque para o casco todo construído em fibra de carbono.


Um pouco menor, com 96 metros, o inglês Vava II, do estaleiro Devonport, foi construído para Ernesto Bertarelli, dono da equipe Alinghi. Trata-se do maior barco particular da Inglaterra: tem seis andares, heliporto e piscina que varia de profundidade.

Foto: Divulgação
A Feadship colocou no ranking de 2011 três embarcações. O estaleiro holandês fabricou o Fountainhead, com 87,78 metros; o Air, de 81 metros, e o Tango, medindo 77,7 metros.


Confira a lista, com o nome do iate, estaleiro e tamanho (em metro):

1. Yas (ADM Shipyards) - 141
2. Vava II (Devonport) - 96
3. Fountainhead (Feadship) - 87,78
4. Valerie (Lürssen) - 84
5. Air (Feadship) - 81
6. Amaryllis (Abeking & Rasmussen) - 78,43
7. Tango (Feadship) - 77,7
8. New Horizon (Trinity Yachts) - 73,8
9 e 10. Mogambo e Graffiti (Nobiskrug) - 73,55



China quer o mercado náutico brasileiro
Primeira lancha chinesa desembarcará por aqui em outubro e custará cerca de R$ 100 mil


SÃO PAULO - Depois de invadir o mercado de bens manufaturados de baixa e média tecnologia e, mais recentemente, o automobilístico, os chineses agora ensaiam ganhar espaço no segmento náutico brasileiro.

 - Divulgação
No São Paulo Boat Show, evento do setor que ocorrerá em outubro, a importadora Sailor fará o lançamento da lancha chinesa Oceania 22, primeira dessa nacionalidade a desembarcar em território nacional. A importadora Sailor não divulga o preço, mas fontes ouvidas pelo E&N estimam que o veículo será vendido por cerca de R$ 65 mil sem motor e por pouco mais de R$ 100 mil equipado com o propulsor.

"Nosso público é aquele que ficou rico agora e não busca uma marca que já tenha renome. Ele quer custo-benefício" afirma Leonardo Yabagata, gerente de peças e serviços da Sailor.
A vinda da embarcação chinesa não era esperada, mas não chega a ser novidade, na opinião do presidente do São Paulo Boat Show, Ernani Paciornik. "Está acontecendo conosco o que já aconteceu com o resto da indústria. É natural que o setor náutico siga as características de outros segmentos como o automobilístico", diz.
A estratégia, assim como nos automóveis, é a de oferecer um pacote atraente de acessórios. "Eles pegaram um nicho, não existe nenhuma lancha deste comprimento (6,9 metros) no mercado brasileiro com o mesmo nível de equipamento", diz Márcio Dottori, diretor técnico da Boat Show.
Atualmente, cerca de 85% das vendas do mercado náutico brasileiro são de unidades produzidas nacionalmente, segundo Paciornik. O presidente da São Paulo Boat Show acredita que o setor nunca viveu período tão favorável, estimulado pelo dólar baixo e pelo avanço do poder de compra do brasileiro. "Hoje, a Classe C pode escolher comprar um barco ao invés do segundo carro", afirma.
Por se tratar de uma lancha artesanal, a expectativa da Sailor é importar apenas 12 unidades da Oceania 22 até o fim do ano - quatro já estão negociadas e deverão ter apenas o martelo batido no evento. Fundada há cinco anos, a Sailor possui 36 revendas no Brasil e mais 15 já em fase de credenciamento.
O mercado náutico brasileiro movimentou R$ 550 milhões em 2010 e cerca de 37% disso foi gerado durante o São Paulo Boat Show (R$ 208 milhões). Neste ano, a expectativa é que o evento fature R$ 230 milhões, um incremento de 10% ante o ano passado.

FONTE: ECONOMIA & NEGOCIOS

Barcos para todos
De lanchas com preço de carro popular a iates suntuosos, feira náutica em São Paulo seduz os consumidores
Verônica Mambrini

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A maré está boa para quem quer se lançar ao mar. De iates de milhões de reais até lanchas para a família que custam o mesmo que um carro popular, está cada vez mais fácil ter um barco. A classe média, definitivamente, pode ter um modelo para chamar de seu, mas existem mudanças até no público de iates de luxo, que costumava negociar diretamente com os estaleiros e hoje usa as financeiras para fechar transações milionárias.
Como em todo mercado de bens de consumo, o de iates também vive de tendências. "Uma delas é o uso mais extenso de vidros, que ampliam a iluminação natural e a integração com o mar. Na opção final de compra, o design tem uma importância absurda", conta Allysson Yamamoto, gerente de marketing da Intermarine. O estaleiro lançou no Boat Show, maior feira do setor estaleiro do Brasil, que aconteceu entre 26 de setembro e 1º de outubro, o iate 430 Full, com 43 pés (13,33 metros), um modelo com pegada esportiva e acabamento interno que lembra um loft. Outro fator indispensável nos barcos de luxo é a tecnologia. No 430 Full, por exemplo, os comandos estão centralizados em painéis digitais. Wi-fi, telas de LCD e mobiliário inteligente, como a mesa de jantar que vira de centro com um toque no visor ou no controle remoto, também são presença constante. O barco pode chegar a custar até R$ 3 milhões.

Conforme diminuem as medidas dos barcos e os itens de luxo, mais fácil fica encaixar as prestações no bolso. Uma das opções mais baratas no mercado brasileiro é a Mr. Nineteen, da Bmyd Boats, que na versão básica, sem tantos acessórios de conforto, como ducha de água doce ou frigobar, sai por R$ 23,5 mil. Esse segmento de lanchas menores, leves e acessíveis cresceu muito, de olho na classe média. "O financiamento é a maior arma de venda", diz André Novaes, gerente regional de crédito da Aymoré Financiamentos. O valor mínimo de manutenção mensal, entre limpeza e aluguel de estaleiro, é de cerca de R$ 300.
De acordo com a Associação Brasileira dos Construtores de Barcos e seus Implementos (Acobar), existem 53 mil barcos no Brasil, número bem aquém do de mercados como o americano, com 17 milhões de embarcações. Ernani Pacionik, presidente da GR Um Editora e um dos organizadores do evento, acredita que o mercado ainda tem muito a crescer. "O salão lotou, foi o melhor que já tivemos. As vendas bateram R$ 160 milhões", diz.

Segundo Novaes, da Aymoré, 95% dos compradores que acionam as financeiras são homens, na faixa de 45 anos e com renda mensal entre R$ 10 mil e R$ 15 mil. "Cerca de 35% das vendas no ramo náutico brasileiro são parceladas. Em eventos como o Boat Show, o interessado faz a avaliação de crédito e já pode sair com o barco comprado." Se 70% dos financiamentos estão na faixa entre R$ 30 mil e R$ 100 mil, há também um segmento mais específico, que financia valores bem mais altos. "Quem compra o primeiro barco não quer abandonar a náutica. É um vício", brinca Novaes, que, minutos antes, havia fechado um financiamento de R$ 4 milhões. "A pessoa compra uma lanchinha, vai passar o fim de semana no mar, vê os amigos com um barco melhor na marina e acaba não resistindo", explica. Para fazer o upgrade, não faltam opções. Com barcos mais robustos, o navegante de fim de semana consegue ir um pouco mais longe da orla e passar a noite na água. A partir de R$ 50 mil, lanchas maiores, de 22 pés, oferecem cabines que acomodam de duas a quatro pessoas, ducha de água doce, acabamento em madeira e outros mimos que variam de acordo com o fabricante, como os suportes para esqui ou espaço para acomodar equipamentos de pesca. Quem está disposto a encarar brincadeiras mais sérias, pode se aventurar em um hidroavião, como o SeaMax, que sai por R$ 189 mil e chega a 180 quilômetros por hora. Nele, um percurso entre São Paulo e Angra dos Reis dura uma hora e meia.

FONTE: ISTOÉ


Encomendas para o pré-sal a todo vapor
Demanda  A Petrobras e sua subsidiária de transporte e logística, a Transpetro, estão cada vez mais impulsionando a indústria naval e toda sua cadeia produtiva, devido à demanda de embarcações e plataformas que o pré-sal irá consumir. De acordo com o novo Plano de Negócios da Petrobras 2011-2015, apresentado em julho, a estatal prevê investimentos de US$ 224,7 bilhões (R$ 389 bilhões).  No Brasil, serão investidos 95% dos investimentos (US$ 213,5 bilhões) e 5% (US$ 11,2 bilhões) nas atividades do exterior, contemplando um total de 688 projetos.

Investimentos  No segmento de exploração e produção da companhia, onde está a

 maioria das demandas para o setor naval, a Petrobras vai investir até 2015, USD 127,5 bilhões, sendo USD 117,7 bilhões para a atividade no Brasil. A Transpetro, através do seu Programa de Modernização e Expansão da Frota, mantém seu ritmo de encomendas a todo vapor. Segundo a Transpetro, até o início de 2015 estarão concluídos os 49 navios do programa. Com isso, a frota da empresa, hoje com 52 navios, superará o número de 100 embarcações, com um investimento de R$ 10 bilhões. Hoje, o Brasil já possui a quarta maior carteira de encomenda de navios petroleiros do mundo.
Encomendas  A maior parte do plano está concentrada na encomenda como barcos de apoio ou especiais. Segundo a estatal, em 2010 a companhia estava com 287 unidades. Até 2013, o plano prevê a incorporação de mais 136 unidades, em 2015 mais 56, até alcançar 568 embarcações no final desta década. Em número de sondas de perfuração com capacidade acima de 2 mil metros de profundidade, a empresa deverá incorporar mais 40 unidades se comparada às 15 existentes. Serão mais 50 plataformas de produção do tipo semi-submersíveis e FPSO (navio transformado em plataforma de produção).
Ressurreição  A Transpetro lançou ao mar nesta em junho, no Estaleiro Mauá, em Niterói, o quarto navio do Programa de Modernização e Expansão da Frota (Promef). “O lançamento ao mar do navio Rômulo Almeida é mais uma prova da vitalidade do Promef, que fez ressurgir a indústria naval brasileira. Depois de uma crise de décadas, o Brasil tem hoje a quarta maior carteira de encomendas de navios petroleiros do mundo”, disse o presidente da Transpetro, Sergio Machado. O Programa da estatal mobiliza hoje seis estaleiros, quatro deles já em operação: Estaleiro Atlântico Sul (EAS), em Pernambuco, e Mauá, Estaleiro Ilha SA (Eisa), e Superpesa.
FONTE: NN

Yacht world seduces China, Brazil's super-rich

A picture, taken on September 21 in the principalty of Monaco, shows yachts moored at Port Hercules during the International Monaco Yacht Show. Emerging market billionaires are showing a keen interest in superyachts, according to pundits at this year's Monaco Yacht Show, the prestigious four-day global yacht gathering that wrapped up here on Saturday.
A picture, taken on September 21 in the principalty of Monaco, shows yachts moored at Port Hercules during the International Monaco Yacht Show. Emerging market billionaires are showing a keen interest in superyachts, according to pundits at this year's Monaco Yacht Show, the prestigious four-day global yacht gathering that wrapped up here on Saturday.
Yachts sail in front of Rio de Janeiro's landmark, the Sugar Loaf in 2006. Emerging market billionaires in China and Brazil are showing a keen interest in superyachts, according to pundits at this year's Monaco Yacht Show, the prestigious four-day global yacht gathering that wrapped up here on Saturday.
Yachts sail in front of Rio de Janeiro's landmark, the Sugar Loaf in 2006. Emerging market billionaires in China and Brazil are showing a keen interest in superyachts, according to pundits at this year's Monaco Yacht Show, the prestigious four-day global yacht gathering that wrapped up here on Saturday.
AFP - Russian oligarchs and their floating palaces helped keep the luxury yachting industry buoyant through the crisis, but super-rich buyers from China and Brazil are rushing to join them on the waves.
Emerging market billionaires are showing a keen interest in superyachts, according to pundits at this year's Monaco Yacht Show, the prestigious four-day global yacht gathering that wrapped up here on Saturday.
"The BRIC -- Brazil, Russia, India and China -- nations are much more active than they were three to four years ago," Ellie Brade, Pacific editor at the Superyacht Group monthly magazine told AFP.
China now has 115 billionaires, without counting Hong Kong, according to the Forbes rich list, second only to the United States and ahead of Russia's 101.
"Right now there is a significant and growing demand amongst wealthy Asian people, and in particular, the Chinese, to properly enjoy yachting," said Olivier Besson, managing director of YPI Asia, an Asian joint venture run by Monaco superyacht firm YPI.
Almost all of YPI Asia's buyers come from mainland China, Besson said, but until recently most of the boats sold there were smaller vessels.
"Now, they have had a glimpse of the benefits that owning a superyacht can bring and they like what they see," Besson said.
In Monaco this week, Besson had three clients jetting in from Asia to look at 45-metre to 60-metre (196 feet) boats, among the 100-plus luxury vessels on show.
Pierrik Devic at Fraser Yachts Monaco, was also entertaining a number of Chinese clients at the fair.
"The Russians are still the biggest clients amongst the BRIC countries, but the Chinese are potentially very big clients," he said.
Recent superyacht purchases by Chinese buyers include the sleek, 65-metre (213-foot) Lady Lau -- launched last year with five decks and guest rooms in a range of styles from Thai and Chinese to Egyptian.
In April, YPI Asia sent a 65-metre Azimut-Benetti superyacht, Ambrosia, to the Hainan yacht show, the largest megayacht ever seen in local waters.
Another reason for the boom: there are "more opportunities for people to operate yachts in these regions," Brade said.
Some hurdles persist in China, including a very high wealth tax of over 43 percent, YPI Asia' Besson said.
But the lack of infrastructure that long held back the yachting market is changing, experts said, with a string of marina projects underway along China's shores, including a superyacht facility in Tianjin near Beijing.
Meanwhile on the Latin American market, leading Italian yacht builder Azimut Benetti has seen its Brazilian sales soar 45 percent over the past five years, the firm's sales and marketing manager Stefano de Vivo told AFP.
Benetti worked around the hurdle of high Brazilian import taxes on luxury goods by setting-up a local production facility.
Booming India is another target country for the yachting industry, and Vijay Mallya, chairman of Kingfisher Airlines, recently snapped up a 95-metre (311 feet) yacht, the Indian Empress.
To cultivate this promising new clientele, most of the international firms that buy, sell, charter and manage the floating palaces have been opening offices in Asia and South America.
But for the industry, until now focused on Europeans and North Americans, catering to these new buyers is a learning curve.
"It's about educating potential clients about owning superyachts -- and understanding their culture," Brade stressed.
Sun-loving, partying Brazilians for instance want lots of swimming decks and outdoor space, while many Chinese do not swim and prefer to keep out of the sun.
"Chinese clients are far more interested in the inside rather than the outside spaces on a yacht," Besson noted.
On the other hand, being enthusiastic gamblers, Chinese boat owners equip their boats with gaming tables and ever popular karaoke machines, he said.
The Indian market as a whole is expected to develop more slowly than China or Brazil, Brade said, precisely because the industry has yet to pin down what Indian clients want.
FONTE: France24

European Diesel Powerboat Market Large, But Fragmented

By David Crocker

For nearly 10 years Power Products Marketing has been annually tracking the North American diesel powerboat market based upon production estimates provided by some 200 builders.  Our analysis represents boats from about 25 ft. all the up to the large super yachts 80 ft. and longer and exclude auxiliary powered sailboats and motor sailors. 
It has been shocking to see the extent of the decline since the 2005 peak production of 5500 boats to less than 1100 in 2009, with the most drastic falloff (63%) occurring in 2009 of. But just as dramatic is what we’re seeing in the European diesel powerboat market, where production appears to be lagging the North American market in terms of decline.  Moreover, early indications are that 2010 North American production may have been down by yet another third from 2009’s already anemic numbers.
Unlike North American diesel powerboat production that began to decline after 2005, European production appeared to continue growing until late spring of 2008 when the world economy began to show signs of the impending collapse that would ultimately strike during the fourth quarter.  According to our analysis, which was compiled over the previous two years by surveying nearly 350 builders, European diesel powerboat production declined about 35%, from about 12,300 boats in 2008 to about 8000 in 2009.  These numbers represent our best estimates including those for a small number of builders who refused to report their numbers.  We’ve every reason to believe that production for 2010 was also down for Europe as it was for North America, although retail sales appear to have recovered in both regions last year.
Based upon our analysis of the 21 countries we included in our European region, Italy led all, accounting for about 26 to 27% of total European diesel powerboat production.  Second was France with an estimated 16% of production in 2008, although that percentage is believed to have declined sharply to about 12% in 2009.  Finland and the U.K. are believed to be about equal each with an estimated 10 to 11% share.  Norway is estimated to be fifth, representing about 9 to 10% of European production. Then comes Germany with an estimated 7% followed by Spain and Sweden, each estimated to comprise about 5 to 6% of European production.  There are 13 other miscellaneous European countries we determined that account for the remaining 10%.  
According to our analysis, only about 12 to 13% of all European-built diesel powerboats were exported outside Europe during 2008 and 2009.  Many of these are super yachts mostly built in Italy that are exported to other world regions and not just the U.S. market.  Other countries we’ve heard mentioned are the Middle East, Russia and include numerous Far East businessmen. 
About 42 to 43% of all diesel powerboats produced throughout Europe during 2008 and 2009 were twin inboard configurations while another 17 to 19% of the boats were single inboard.  About 5 to 6% of all production was the new IPS and Zeus pod-drive systems, which appears to be growing annually in all the world regions.  Diesel sterndrive, or I/O, configurations comprised 31% of production, although that artificially increased to 36% in 2009 with the market decline. Nearly two-thirds of I/O applications were single engine.  Jet propulsion only accounted for a handful of boats in each year, based upon our tabulation. 
We categorized all the diesel powerboats we compiled that were produced in Europe during 2008 and 2009 by boat type.  According to our analysis, over half of all the boats produced in 2009 were sport cruisers compared to 43% in 2008.  The second largest group was motor yachts up to 80 ft. long that accounted for about 21% of European production in 2009, down from 25% in 2008.  Sport fishing boats appears was a distant third amounting to about 9% of all builds in 2009, declining from about 11% in 2008.  Trawlers as a category also declined in 2009 to 5% from what was 8% the previous year as did launches (small runabouts and RHIBs), 3% in 2009 versus 4% in 2008. Canal boats are a unique category indigenous to Northern Europe and the U.K. and amounted to 1% of annual European production.
The remaining group is super yachts or mega yachts that are custom luxury yachts 80 ft. and longer and typically source twin engines, each often exceeding 1000 hp.  By our count they numbered over 500 yachts each in 2008 and 2009 in which we determined the engines were actually laid, which represents about 5% of annual European diesel powerboat production.  Italy alone accounted for 70 to 75% of all European super yacht production in 2008 and 2009 and well over half of all the world super yacht production.
As indicated earlier, we called nearly 350 European builders for our 2008 and 2009 surveys.  According to our analysis, the top 13 builders represented about half of the total diesel powerboats produced in each year.  These were Bavaria Yachtbau (DE), Bella Oy (FI), Beneteau Group (FR), Cranchi (IT), Fairline (UK), Ferretti Group (IT), Finn Marin (FI), Nimbus (NO), Princess (UK), Sealine (UK), Starfisher (ES), Sunseeker (UK) and Windy (SE).  The top five builders accounted for about 31 to 32% of total production. 
Of the nearly 8000 boats produced during 2009 in Europe, we determined that there were about 12,500 diesel propulsion engines sourced compared to nearly 20,000 in 2008, a 37% decline.
According to our calculations, about 16 to 17% of all engines sourced in 2009 were 200 hp and under, which compares with 22 to 23% in 2008.  Approximately 37% was between 201 and 349 hp for both 2009 and 2008.  Another 21 to 22% was between 350 to 500 hp for both 2009 and 2008.  About 11% of all engines were between 501 and 1000 hp in 2009, up slightly from 9% in 2008.  The remaining 14 to 15% was over 1000 hp in 2009, up significantly from 10% in 2008.  It’s not surprising that the significant decline in the lower category and big pickup in the upper category is reflective of the overall decline in production which would have affected smaller boats relative to the larger yachts. 
IPS and Zeus Pod drive configurations, which we earlier indicated accounted for nearly 5 to 6% of all applications in 2008 and 2009, were nearly all Volvo Penta (IPS) with a small number of the CMD Zeus Pod drives coming from captive Sealine, a Brunswick company.  The Zeus Pod drive is a system developed between Cummins MerCruiser Diesel (CMD) and Mercury Marine with ZF chosen as a partner to build the Zeus Pod transmission.  Under a joint supply agreement between CMD and ZF, ZF is licensed to sell Zeus Pods to other engine manufacturers including the CMD/Mercury Marine SmartCraft control system.
Based upon our analysis, the leading suppliers of diesel propulsion engines sold into new European-produced powerboats between 2008 and 2009 appear to be as follows:
  • Volvo Penta -  58.5% in 2009 vs. 61.5% in 2008.
  • Cummins Mercruiser – 8.5% in 2009 vs. 7.5 in 2008.
  • Yanmar – 8% in 2009 vs.  9% in 2008.
  • MAN – 7.5% in 2009 vs. 6.5% in 2008.
  • Caterpillar – 6 in 2009 vs. 4.5 in 2008.
  • MTU- 5.5% in 2009 vs. 4% in 2008.
  • Others (15) – 6% in 2009 vs. 7% in 2008.
  • Total engines – 12,500 in 2009 vs. 20,000 in 2008.
As previously noted, one has to take into consideration some of the shifts in market shares that occurred in 2009 as somewhat distorted given the overall sharp decline in diesel powerboat production and resulting engines sourced due to deteriorating economic conditions worldwide.  More importantly, production of the larger motor yachts that source engines 1000 hp and over, although this niche declined 7.5% in 2009, the decline was much less severe than in the other smaller boats that source engines under 1000 hp where the collective decline during 2009 was about 40%.          
Not surprising, because of this MAN, Caterpillar and MTU all artificially gained shares during 2009 while Volvo Penta and Yanmar each lost shares because of the drastic decline in engines sourced 200 hp and under, which fell by over 50%, based upon our analysis.  Cummins Mercruiser gained share because of its product line focus in the mid-hp ranges.  One can expect the opposite trend to occur when the market ultimately recovers.
Carmen Adams and Nabil Pruscini contributed to this report
David Crocker is a senior partner with Power Products Marketing, a market research firm that provides detailed market share data and research services to the global power equipment industry. Power Products Marketing is at 7525 Mitchell Road, Suite 203, Minneapolis, MN 55344. Phone: (952) 893-6870, E-mail: dcrocker@powerprods.com.  


Brazilian marine market gets infrastructure boost


By Fernanda Velloso
Major investment in Brazilian market potential as BR Marinas expands its current marina portfolio
BR Marinas, a Brazilian marina development company, is to invest $31 million in the renovation of two old marinas - Port Bracuhy and Port Itacuruçá - close to Angra dos Reis city.
BR Marinas, which also owns Marina Verolme and Marina Pirates at Angra dos Reis, hopes to have work complete at Porto Bracuhy within the next 10 months.
Company president Gabriela Lobato said: "We will do a retrofit, upgrading facilities and acquiring new equipment and technologies."
When complete it will have 620 places for boats, almost triple the current capacity. The estimate is to create 300 direct and indirect jobs.
Construction of Port Itacuruça will take longer, around 14 months, increasing boat storage capacity from 140 to 800 boats. There will also be berthing for 20 superyachts. According to Lobato the upgrades could help boost sales for BR Marinas by 60 per cent.
Commenting on the potential of the Brazilian market, Mark Smith, president of Beneteau Brazil said: "Angra dos Reis is the largest marine center of the country and has good logistics options. The idea is to develop Brazil as the base for export to South America. Brazil and China are our priority worldwide markets."
Evidence of that priority can be seen with the construction of Beneteau's first French factory in South America at Marina Verolme. The 6,000m² facility is part of a €20 million investment in Brazil, which is set to possibly include a second factory three times larger than the firs - to be installed near Angra dos Reis city in two years, according to Mark Smith.
Initial production of Beneteau will be 50 to a 100 boats a year. Last week, the company opened a company concept store in Porto Frade, also in Angra dos Reis.
FONTE: IBI Plus